Friday, February 3, 2012

KAYU HUJAN PANAS (KAYU TAS)

Pemberitahuan Umum




Assalamualaikum Para Pembaca yang dikasihi dan dirahmati Allah,
Buat pengetahuan pembaca, Barangan didalam artikel ini tidak mempunyai Unsur Berkhadam dan tidak mempunyai Pantang-Larang, ini kerana segala unsur Khasiatnya adalah bersifat Alami Khasiat
Semulajadi. Mengenai Unsur Mistik, Khadam, Penjaga, Ajaib, Ghaib dan yang tidak dapat dicapai oleh hukum akal..Segalanya adalah Ketentuan dan Keizinan dari Allah...Saya hanya Berusaha. Maklumat tentang barangan didalam artikel ini adalah melalui pengalaman dan Petua dari orang-orang yang lebih arif serta pakar dan juga dari mereka-mereka yang AHLI dalam ilmu Allah.

Wassalamualaikum








Pokok Tas
KAYU HUJAN PANAS (KAYU TAS)

SIAPA yang pernah ke Sarawak tentu pernah dengar tentang Kayu Hujan Panas atau dipanggil Kayu Tas di kalangan orang Melayu. Orang Iban memanggilnya Lukai, Gertimang (Penan) sementara Bihidieng (Kayan).Kayu Tas atau dikenali juga sebagai Limpanas atau pun (God Mountain Stick) atau nama saintifiknya Annonaceae Goniothalamus Velutinus.
Treelets: up to 3m tall and 3cm diameter.
Habitat: Occasional in mixed dipterocarp forests on sandstone substratum and in kerangas forests.
Distribution: Throughout Sarawak.

Kebanyakkan kayu jenis ini orang hanya mengetahui banyak di Sarawak atau hutan tebal kepulauan Borneo. Tetapi kayu jenis ini juga ada di hutan semenanjung seperti di Perak, Kelantan dan hutan Pahang, akan tetapi susah mendapatkannya kerana spesis kayu ini dilindungi dan ianya amat kurang didapati di tanah semenanjung.







Kayu Tas
Perbezaan kayu tas jenis Jantan dan betina adalah dari kulit warna kayunya. Warna hitam Tas Jantan, Warna Putih Tas Betina. Kayu Tas juga memiliki Bau (Kalau takde bau kurang Khasiatnya). Beza bau kayu tas Sarawak dan kayu tas semenanjung amat jauh sekali. Cuma bau tas jantan lebih kurang sama di kedua tempat ini, akan tetapi bau kayu tas (Betina) Sarawak lebih wangi (Bau semacam rempah) sedangkan bau kayu tas betina dari semenanjung berbau hancing (amat busuk) dan tahukah anda bahawa kulit kayu tas Sarawak mempunyai 7 lapisan halus?

Apa kelebihan kayu ini?
Kayu tas Sarawak dari segi mistik adalah lebih berkhasiat kerana kebanyakkan orang penggunakannya sebagai penunduk, pelindung, mempertahankan diri dan pendinding dari serangan atau gangguan binatang liar, buas, jin, makhluk halus serta manusia. Tetapi asal je kayu jenis ni memang khasiatnya menundukkan serta menghalau. Ianya juga digunakan dalam bidang perubatan tradisional....(pendek kata kayu serba boleh jika tahu akan pengunaannya). Ramai penduduk tempatan mendakwa,
Kayu Tas
"Sebab itulah Harimau tak ada di Sarawak, " "Harimau ketakutan..........sampai mengecut jadi Kucing Hutan"

Mengenai khasiat kayu tas yang biasa kita dengar kayu Tas jantan adalah sangat di takuti oleh binatang buas. Kaum Penan biasanya membakar kulit kayu Tas betina untuk menghindari dari gangguan makhluk halus. Satu lagi khasiat pohon Tas yang jarang di ketahui umum, jika daun pohon kayu Tas betina dibakar disiang hari, hujan akan berpindah ke tempat lain.

Kayu tas Sarawak sesuai untuk pemburu, jungle tracking, pendaki gunung, untuk simpan dalam rumah, pelaut. Ia boleh juga dibuat mata cincin, tongkat, tasbih, rantai, gelang tangan, tali pinggang dan key-chain.

UNTUK TEMPAHAN

Untuk tempahan mudah dan senang :




Kayu Tas
Ukuran
Harga
Kourier
Jantan
4’
Rm75
Rm10
Betina
4’
Rm70
Rm10

Sms : 013-579 1414
Email:

Nama :
Alamat penghantaran :
Jumlah batang kayu hujan panas : Jantan(00) Betina(00)
Maklumat bank in :
Pastikan anda membuat pembayaran terlebih dahulu dan bagi memudahkan urusan pembayaran sila masukkan ke dalam akaun berikut:


Public Islamic Bank : 4-75000405-17 (Ahmad Sazali B. Sulaiman)

Masa penghantaran ialah selama 5 hari bekerja.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.